PD-modul
I forbindelse med projektet er der udviklet et valgfrit PD-modul, ’Begynderdidaktik i engelsk, fransk og tysk med fokus på flersprogethed’. Modulet blev godkendt af det faglige fællesudvalg for det pædagogiske diplomområde i december 2016 og gennemført i UCC-regi i efteråret 2017. Modulet blev efterfølgende evalueret og små ændringer er godkendt i maj 2018 med virkning fra august 2018 - se studieordning her https://diplom.uc-dk.dk/diplomuddannelser/paedagogiske/pædagogik.html.
Modul Vf 10: Begynderdidaktik i engelsk, fransk og tysk med fokus på flersprogethed
10 ECTS-point, intern prøve
Formål
Såvel internationalt som nationalt lærer børn fremmedsprog i en stadig tidligere alder for at kunne begå sig i en globaliseret verden. Børns hverdag er i dag præget af individuelle og samfundsmæssige sprog- og kulturmøder, som skoler ifølge forskning ikke i tilstrækkelig grad tager højde for. Modulets formål er at kvalificere den studerende til at kunne implementere forandringsprocesser med afsæt i egne praksiserfaringer og på basis af en forskningsbaseret viden om tidlig sprogstart i engelsk, fransk og tysk. Modulet integrerer flersprogethedsdidaktik, herunder dansk som andetsprog som dimension i fremmedsprogsundervisningen og henvender sig til lærere og pædagoger i skolen.
Kompetencemål Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at
- planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle en differentieret begynderundervisning i engelsk, fransk og tysk, der udvikler elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer
- planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle i fremmedsprogsundervisningen en flersprogethedsdidaktik, der tager højde for dansk som andetsprog som dimension i fremmedsprogsundervisningen og bygger på elevernes samlede sproglige og kulturelle ressourcer
- kunne initiere forandringsprocesser samt forankre en begynderdidaktik med fokus på flersprogethed.
|
For at opnå disse kompetencer skal den studerende |
Viden
- have viden om og indsigt i rammebetingelser for og teorier om begynderdidaktik i fremmedsprogsundervisningen
- have viden om og indsigt i rammebetingelser for og teorier om flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsundervisningen
- have viden om og indsigt i teorier om praksisnær professionsudvikling
- have viden om og kendskab til læremidler herunder digitale læremidler til at optimere lærings- og samarbejdsprocesser.
|
Færdigheder
- kunne begrundet planlægge og beskrive en læringsmålsbevidst begynderundervisning, der tager udgangspunkt i et kognitivt læringssyn, et kommunikativt sprogsyn, et dynamisk kultursyn og en anvendelsesorienteret pædagogisk tilgang
- kunne begrundet planlægge og beskrive en flersprogethedsdidaktik, som tager udgangspunkt i elevernes individuelle og den samfundsmæssige flersprogethed i den tidlige sprogstart.
- kunne implementere forandringsprocesser i skolens praksis.
- kunne analysere, udvælge og anvende læremidler til begynderundervisningen herunder digitale redskaber
|
Find modulplanen her
Find publikationer her
Find praksisanbefalinger til den tidligere sprogstart og flersprogethedsdidaktik samt videoer om praksisanbefalinger her
Find projektets slidessamling her