Forløb 2: Mes loisirs
I det andet forløb arbejder eleverne med fritidsaktiviteter. I forløbet anlægges der et bredt syn på begrebet ’fritid’. Eleverne arbejder dermed både med sportsgrene som fx fodbold, tennis og badminton, men også elevernes andre fritidsaktiviteter inddrages, fx at spille computer, at høre musik, at være sammen med venner. I forløbet vil eleverne bl.a. opleve, at der er mange ligheder mellem ord for fritidsaktiviteter på fransk og engelsk. Denne viden kan eleverne bruge til at gætte sig frem til betydningen af mange franske ord og sætninger. Samtidig bliver elevernes arbejde med fritidsaktiviteterne løbende stilladseret via illustrationer.
I forløbet spiller de fem chunks, ’J’aime’/’J’adore’/’Je préfère’/’Je n’aime pas’/’Je déteste’, en vigtig rolle, og eleverne lærer bl.a. med afsæt i disse at fortælle om, hvilke fritidsaktiviteter de kan lide og ikke lide. I forløbet arbejder eleverne også med ugedagene og skal fx udfylde et ugeskema og præsentere, hvilke fritidsaktiviteter de laver på hvilke dage. Gennem forløbet inddrages løbende bevægelseslege, fx ’Le sculpteur et la statue’, hvor eleverne skal imitere og gætte en sportsgren, eller ’Jacques a dit’, hvor eleverne skal følge lærerens instruktioner og fx danse eller løbe. Forløbet afsluttes med, at eleverne producerer en digital fortælling om deres yndlingsfritidsaktivitet samt optager en telefondialog.