Forløb 4: Moi et mon école

I dette fjerde forløb arbejder eleverne med afsæt i deres egen skoleverden og får et større indblik i en frankofon skoleverden. Eleverne lærer at tale om deres skole vha. følgende fem chunks fra forløb 2: ’J’aime’/’J’adore’/’Je préfère’/’Je n’aime pas’/’Je déteste’ + objekt. Disse spiller en vigtig rolle, når eleverne lærer - bl.a. med afsæt i at fortælle om, hvilke fag de kan lide og ikke lide, hvad fag hedder på fransk og andre sprog, og hvordan de kobler skoleskema med fritidsinteresser. I forløbet genanvender eleverne deres udfyldte ugeskema fra forløb 2 og lærer at fortælle om og præsentere, hvordan skole- og fritidsaktiviteter spiller sammen.

I forløbet introduceres nye chunks i dialogform som: ’Comment s’appelle (ton école/ton prof)?’, ‘Il y a combien d’élèves dans ta classe?’, ‘Ton école est moderne/grande/petite?’ samt svarformer som: ‘Mon école/prof s’appelle xxx,’, ‘Il y a xxx élèves dans ma classe’. Endvidere introduceres spørgeformen ‘Qu’est-ce que c’est?’ her i det fjerde forløb.

I forløbet spiller sangen ”Dans ma salle de classe” en vigtig rolle sammen med lege som ’Kimsleg’, ’gulvleg’ og rollespil. Også digitale aktiviteter står centralt som fx lydoptagelser på smartphone samt elevernes selvstændige brug af supplerende fransksproget materiale via søgning på internettet.