Projektets publikationer
-
Projektets online bogpublikation om tidligere sprogstart og flersprogethedsdidaktik
- Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (2018) (red.).Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Petra Daryai-Hansen & Narges Ghandchi (2021). Elevkognition – elevernes viden, holdninger og erfaringer med begynderdidaktik. I: P. Daryai-Hansen & D. Albrechtsen (red.) (2018) Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen, 42-62.
- Korte artikler om tidligere sprogstart
- Bjerre, Kirsten (2018). Integreret grammatikundervisning. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Engmose, Stine Fuglsang (2018). Skriftsprogets rolle i den tidlige undervisning i engelsk. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Engmose, Stine Fuglsang (2018). Skriftsprogets rolle i den tidlige undervisning i fransk. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Engmose, Stine Fuglsang (2018). Skriftsprogets rolle i den tidlige undervisning i tysk. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Ginman, Mette & Svendsen Pedersen, Michael (2018). Mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Henriksen, Birgit & von Holst-Pedersen, Jette (2018). Ord og chunks læres i meningsfulde sprogbrugssituationer. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Søgaard, Karoline (2018). Leg og fortælling i begynderundervisningen – byg på barnets veje til læring. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Søgaard, Karoline & Thomsen, Hanne (2018). It’s time for English now! - lærerens brug af engelsk som klasseværelsessprog. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- von Holst-Pedersen, Jette (2018). At lære et nyt sprog med hovedet, hjertet og hånden. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- von Holst-Pedersen, Jette (2018). En god udtale er vigtig for kommunikationen! Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- von Holst-Pedersen, Jette & Søndergaard Gregersen, Annette (2018). Målsproget som undervisningssprog – også i den tidlige sprogundervisning i tysk og fransk. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
-
Korte artikler om flersprogethedsdidaktik
- Daryai-Hansen, Petra & Drachmann, Natascha (2018). Byg bro til andre sprog i den tidlige tyskundervisning. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Daryai-Hansen, Petra & Drachmann, Natascha (2018). Hvordan kan vi udvikle elevernes sproglige opmærksomhed i den tidlige sprogstart? Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Holmen, Anne, Østerskov, Stine Wulff & Sigsgaard, Anna-Vera Meidell (2018). Hvordan kan en flersprogethedsdidaktik styrke arbejdet med ordforråd i tidlig sprogstart? Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Jensen, Rikke, Poulsen, Mette & Daryai-Hansen, Petra (2018). Flersprogethedsdidaktik i den tidlige engelskundervisning. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Sigsgaard, Anna-Vera Meidell & Gregersen, Annette Søndergaard (2018). Flersprogethed i den tidlige franskundervisning? – lad os få gang i sproget! Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Sigsgaard, Anna-Vera Meidell & Holmen, Anne (2018). Hvordan tænker man dansk som andetsprog ind i den tidlige fremmedsprogsundervisning? Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Thomsen, Hanne & Daryai-Hansen, Petra (2018). Sprogpas og sprogportfolio til begynderundervisningen i engelsk, fransk og tysk. Københavns Universitet: Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen.
- Andre projektpublikationer
- Ankerstjerne Hermann, Henrik (2018). ”Alle sprog er i spil i tysktimen”, 14. jan. 2018. [interview med Nina Butzbach Andersen og Jette von Holst-Pedersen]
- Cain, Signe Kierkegaard (2016). ”And the winner is English”. UCC magasin, maj 2016, 4-7. [interview med Petra Daryai-Hansen og Anne Holmen]
- Christiansen, A., Daryai-Hansen, P., Mesic, S., & von Holst-Pedersen, J. (2018). ”Tidlig fransk og tysk - undervisningsmateriale og lærernes kompetenceudvikling”. Sproglaereren 1 (2018), 11-18.
- Daryai-Hansen, P. (2018). ”Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsundervisningen” I P. Daryai-Hansen, A. Søndergaard Gregersen, S. K. Jacobsen, J. von Holst Pedersen, L. Krogsgaard Svarstad, & C. Watson (red.), Mellem fag og didaktik (s. 29-44). Hans Reitzels Forlag.
- Daryai-Hansen, P.(2018). ”Plurilingual education in the foreign language classroom.”. I P. Daryai-Hansen et al. Foreign Language Education. Between topic and education theory (s. 29-44). Hans Reitzels Forlag.
- Daryai-Hansen, P. & Fernandez, S. (under peer-review). ”Intern og ekstern tværfaglighed i fremmedsprogsfag”. CURSIV. [Femte symposium for Sammenlignende Fagdidaktik]
- Daryai-Hansen, P., & Henriksen, B. (2017). ”Lærerkognition som centralt udgangspunkt for en efteruddannelsesmodel til udvikling af lærernes undervisningspraksis.“ Studier i læreruddannelse og -profession 2, 34-61.
- Daryai-Hansen, P. & Hermann, P. (under udgivelse). ”Tysk for alle – alle for tysk. Otte centrale praksisanbefalinger til grundskole og gymnasium”. Wissenswert.
- Daryai-Hansen, P. & Hermann, P. (under udgivelse). ”Tysk for alle – alle for tysk. Otte centrale praksisanbefalinger til grundskole og gymnasium”. Sproglæreren.
- Daryai-Hansen, P., & Holmen, A.(2016). ”Forskere: Migrantsprog diskrimineres i Danmark”. altinget, 1. januar 2016.
- Daryai-Hansen, P., Lindemann, B. & Speitz, H. (under peer-review). ”Mehrsprachigkeitsdidaktik im früheren DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven”. GFL-Journal [Themanummer: Mehrsprachigkeit und Deutsch in den nordischen und baltischen Ländern]
- Daryai-Hansen, P., & Thomsen, H. (2017).”Tidligere sprogstart med fokus på flersprogethed”. Fra Viden til velfærd (s. 45). København: Professionshøjskolen UCC.
- Daryai-Hansen, P., & Thomsen, H. (2018). ”Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Baggrund for udviklingsprojektet”. Sproglaereren 1 (2018), 5-6.
- Drachmann, N. (2018). ”Styrk elevernes deltagelsesmuligheder: Byg bro til andre sprog i den tidlige tyskundervisning”.Sproglæreren 3 (2018).
- ”Forsker: Byg bro til de nye sprog”, jan. 2018 [interview med Petra Daryai-Hansen]
- Gregersen, A. Søndergaard & Ringon, J. (2017), ”L’enseignement précoce du FLE dans un contexte plurilinguistique et pluriculturel”. Fransk nyt 274, 32-35.
- Grønkjær, Louise (2018). ”Forsker om tidlig engelsk, tysk og fransk: En time om ugen er ’slet ikke tilstrækkeligt’”, 15. mar. 2018.
- Henriksen, B. (2017). ”Fokus på arbejdet med ordforråd i alle sprogfagene”. Sproglæreren 2, 5-7.
- Hvid, T., Mogensen, J.E. & Busch, H. (2017). ”UCC, KU og Metropol: Det kræver samarbejde at styrke fremmedsprog”. altinget, 14. marts 2017.
- Jacobsen, S., Olsen, M., Søgaard, K. (2017). Let’s get started. Samfundslitteratur.
- Jacobsen, S. & Søgaard, K. (2017). ”Billedbøger i den tidlige engelskundervisning: en vej til at arbejde med tidlig literacy og læringsmål i engelsk.” Friis, K. & D. Østergaard-Olsen, Literacy og læringsmål i folkeskolen (s. 79-90). Frederikshavn: Dafolo.
- ”Mere digitalt råderum til eleverne i sprogundervisning” UCC magasin, februar 2017, s. 51. [interview med Lise Møller]
- Mogensen, J.E. (2017). ”En international start på livet”. COX-magasinet, 7. marts 2017
- Munk Hansen, C. (2017). ”Flere sprog og færre kasserollebøjninger”. Humanist, 38-40. [Interview med Caroline Arp og Natascha Drachmann]
- Nygaard, F. (2018). ”Hensigten helliger midlet”, 21. maj 2018.
- Pressemeddelser (udvalg)
- “Tidligere sprogstart skudt i gang med stil”, 26.5.2016
- ”Millionprojekt zoomer ind på flersprogethed”, 14.4.2016
- ”12 millioner til arbejde med tidlig sprogstart”, 17.3.2016
- ”Millionbevilling til udvikling af tidlig sprogundervisning i folkeskolen”, 14.3.2016