Forløb 4: Yummy or yucky?

I dette forløb er temaet mad og måltider. Eleverne skal lære at udtrykke, hvad de selv kan lide og ikke kan lide, og til sidst i forløbet skal de lege restaurant. Der er mange aktiviteter i forløbet, og emnet lægger op til mange gode snakke om mad og kultur. Netop mad er nært knyttet til identitet, og det er vigtigt at finde en god balance mellem at anerkende og inddrage elevernes input på den ene side og at fastholde fokus på forløbets indhold på den anden. Der er rig mulighed for at arbejde med elevernes sproglige opmærksomhed i forløbet. Mange madord er transparente og hedder det samme på mange sprog – tænk på pizza, sushi, shawarma, yogurt osv. Det kan give god mening at bruge lidt tid på disse snakke, men vær opmærksom på, at det ikke kommer til at fylde for meget.

Forløbet er opbygget således, at måltiderne ’breakfast’, ’lunch’ og ’dinner’ udgør den meningsfulde ramme. Madordene er udvalgt med udgangspunkt i, hvad mange spiser til disse måltider, og hvad mange børn kan lide. Det er selvfølgelig vigtigt at holde sig for øje, at nogle børn spiser andre ting og at have en anerkendende tilgang til dette. Filmen om, hvad børn i forskellige lande spiser til morgenmad, kan være med til at eksemplificere dette. Forhåbentlig åbner forløbet op for, at eleverne kan fortælle noget om sig selv – nemlig, hvad de godt kan lide og ikke kan lide at spise. En central del af forløbet er sangene, der handler om forskellige mere eller mindre skøre madkombinationer. Disse sange taler til børnenes humor og fantasi og giver dem en god udtalemodel for nogle af forløbets centrale chunks. I forløbet lægges der stor vægt på elevernes aktive deltagelse. De skal både lave deres egen ’Do you like’-sang, ligesom de skal skabe ’klassens menukort’ i samarbejde med læreren eller eksperimentere med at lave deres egne små menukort. Forløbet kan sagtens strækkes en lektion eller to, hvis eleverne bliver særligt optagede af fx restaurant-legen. Der arbejdes med elevernes begyndende literacy i en enkelt aktivitet, hvor eleverne i grupper skal finde ord med støtte fra læreren.