Samarbejde
For at sikre en målrettet inddragelse og udveksling af viden mellem nationale og internationale forskningsmiljøer, har Sprogkonsortiet en internationaliseringsstrategi. Der er bl.a. etableret følgende samarbejder:
Internationalt samarbejde:
-
Nordplus Horizontal projektet Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context, der etablerer et samarbejde mellem Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole og forskningsmiljøer i andre nordiske og baltiske lande.
-
Delprojekt om tidligere sprogstart i projektet "Teacher Well-Being and Diversity: Managing language and social diversity in classrooms" (link: http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Om-spraaklig-og-sosialt-mangfold-i-klasserommet), der etablerer et samarbejde med læreruddannelser og skoler i Irland, Norge og Sydafrika.
Derudover har projektet etableret et tæt samarbejde med professor Simon Borg, University of Leeds. Simon Borg har været konsulent for projektet ift. lærernes praksisnære professionsudvikling og lærerkognition.
Nationalt samarbejde:
Projektet har etableret et bredt nationalt samarbejde med andre forskere og undervisere på læreruddannelsen, ved at:
- Invitere dem som konsulenter og oplægsholdere til projektets workshops, seminarer og afslutningskonference - bl.a. Teresa Cadierno (SDU), Susanne Jacobsen (Københavns Professionshøjskole), Kirsten Lauta (Københavns Professionshøjskole), Michael Svendsen Pedersen (RUC) og Karen Aarøe (UC SYD). Link til konferenceprogrammet: https://earlyforeignlanguagelearning-nb.ku.dk/
- Bede dem om faglig sparring ift. projektets undervisningsmateriale: bl.a. Nina Hauge (VIA), Michael Svendsen Pedersen (RUC), Anna Bruun (UCN), Dea Jespersen (Virum Skole) og Marianne Hubert (PH Absalon)
- Samarbejde med dem ift. projektets evalueringsdel: Ana Kanareva-Dimitrovska (ECML’s nationale kontaktpunkt), Hasle Skole, Frederiksbjerg Skole, Katrinebjerg Skole og Samsøgades Skole
- samarbejde med dem ift. faglige og administrative elementer i projektet: Stine Fuglsang Engmose (KU), Rawand Samal Jalal (KU/UCC)
Projektet har derudover etableret et nationalt netværk for tidligere sprogstart og flersprogethedsdidaktik – link: https://www.folkeskolen.dk/blogs/tidligere-sprogstart-ny-begynderdidaktik-med-fokus-paa-flersprogethed/.